Grenseløs frekkhet, grenseløst sinne

Aldri, aldri, aldri har jeg vært så sint:

Kortversjon:
Jeg hjelper en pære full mann som ligger midt i gaten med å komme seg hjem. Mens jeg står og passer på mannen, ber jeg en dame som sykler forbi om hun kan flytte sykkelen min som ligger 50 meter opp i gaten inntil veikanten så ikke den blir påkjørt. Mens jeg hjelper mannen inn i drosjen, STJELER damen sykkelen.

Langversjon:
00:42
Jeg er nesten kommet hjem. I det jeg sykler opp de siste hundre metrene opp akersveien, så ser jeg noe svart som ligger midt i veien ved krysset Akersveien – Westye Egebergsvei. Det er en mann i 30-årene som ligger helt urørlig. Og det midt i veien hvor drosjene kjører i 60 på denne tiden av døgnet. En dame har stoppet og står på huk foran ham. Hun snakker i mobilen, sansynligvis med legevakten.

00:45
Heldigvis: han puster, har ingen blødninger, vi hjelper han opp og han klarer såvidt å holde seg oppe. Han begynner å rave avgårde nedover Akersveien mot Damstredet. Jeg ringer Oslo Taxi og bestiller en drosje til ham. Han holder bare såvidt balansen, så jeg bestemmer meg for å følge ham bortover.

Sykkelen min ligger nå slengt midt i krysset der jeg fant mannen.

00:47
Mannen setter seg på en trapp, omtrent 50 meter lenger ned veien. Men sykkelen kan ikke ligge slik og sperre veien; jeg bestemmer meg for å spørre noen som kommer forbi om hjelp til å flytte den. Det er ikke så mange som er ute og går på denne tiden av døgnet. Endelig kommer du syklende på en gammel sykkel med barnesete!

Jeg: Unnskyld, kan du gjøre meg en tjeneste?

Du stopper, jeg ser at du er rundt 30, har blondt halvlangt hår, hjelm på hodet, gul refleksvest som er for stor til deg.

Jeg: Denne mannen her har fått seg litt for mye å drikke, og jeg står her og passer på ham til drosjen som er bestillt kommer. Jeg la sykkelen min fra meg der oppe (peker), Kan du sette den inntil veikanten så den ikke blir påkjørt?

Du: Jeg kan ikke se den.

Jeg: Jo, den er der rett der borte (litt oppgitt siden den er lett synlig).

Du: (sykler oppover) Jeg kan se den nå.

00:51
Jeg ser at du går bort, løfter den opp og jeg antar da at du setter den inntil søppelkassene som Aftenposten-budet bruker. Men du er bak en stor varebil, så jeg ser det ikke.

00:52
Drosjen kommer. Den kvinnelig drosjesjåføren er allt annet enn begeistret for sin nye passasjer. Jeg åpner døra og skal til å hjelpe mannen inn, men da kommer plutselig alt ut den gærne veien. Han står bøyd over et rekkverk og står og kaster opp.

00:53
En annen drosje passerer, den kvinnelige sjåføren veksler noen ord med den pakistanske sjåføren i den andre bilen.

00:54
Han er ferdig med å kaste opp, jeg forklarer at han må sette seg i drosjen nå fordi det er for langt å gå hjem dit han sier han bor. Jeg får til slutt ham inn i bilen – og vinker farvel til drosjen.

00:56
Går opp for å hente sykkelen min. Hmm.. hvor satte du den mon tro…

00:57
Ikke ved søppelkassene, ikke ved hushjørnet. Du kan da ikke ha… tatt sykkelen???

00:58
Jeg skjønner tegninga. Det skyter gnister ut av ryggen min.

01:00
Ringer Kristin og forteller hva som har skjedd. Jeg nekter egentlig å tro det, så jeg går rundt for å se om du kan ha satt sykkelen et annet sted.

01:08
Ringer Oslo Taxi for å høre om den drosjen som passerte 00:53 hadde sett noe til sykkelen. I løpet av den neste halvtime får jeg takket være en forståelsesfull kundebehandler hos Oslo Taxi pratet med taxi-dama og taxi-pakistaneren for å høre om de hadde sett noe.

Var det noen andre mennesker som kan ha tatt den? Nei de eneste menenskene som var på åstedet i tidsrommet 00:51 og 00:56 var en syklist, som jeg så kjørte rett forbi, og drosjen med den pakistanske sjåføren. Han kan ikke huske å ha sett noen sykkel.

Til deg, dame 30:
Ikke bare STJAL du en sykkel, men du VISSTE hvem du stjal den av, du så meg i ØYNENE rett før du stjal den. Og du utnyttet at jeg hjalp et annet menneske.

Det er sånne som deg som ødelegger samfunnet vårt. Som ødelegger tillitten mellom oss mennesker. Som gjør at folk blir FrPere.

Hvordan kan du leve med deg selv? Sover du godt om natta? Ser du ungen dine i øynene?

Håper at makrell-i-tomat-boksen spruter, at brødskiva lander feil vei, at blåskjellene er bedervet.

Håper du blir tatt.

2 kommentarer

Filed under frekkhet, idioter, kriminalitet

2 responses to “Grenseløs frekkhet, grenseløst sinne

  1. Tilbaketråkk: Uten tillit stopper Norge at Ideoblogg

  2. Miriam B.

    Grenseløst frekkhet, grenseløst sinne.. jeg forstår deg så godt!
    Kjenner jeg blir litt revet med. Fy fxxx så frustrerende!

    Har en bitte liten historie jeg vil dele. Jeg ble ganske overrasket hvor forbannet jeg ble.

    En dag jeg var på jobben (som består av å ta telefonen og sette over kunder og ansatte til de de måtte ønske internt i selskapet/sentralbordet) fikk jeg en kunde som snakket dansk.
    Sånn ellers så forstår jeg meg på dansk HVIS DE SNAKKER TYDELIG OG UNNGÅR BREDE UTTALELSER. Men denne dagen hadde jeg litt uflaks. Vedkommende spurte meg om et spørsmål og det eneste ordet jeg kunne tyde var «Drammen». Da vi har en avdeling i Drammen, regnet jeg med at han ville bli oversatt til Drammen, men da avdelingen var stengt den dagen, gav jeg han beskjeden som jeg gir til alle andre kunder; «Drammen er stengt i dag, ring igjen på mandag».
    Grunnen til at jeg valgte å styre samtalen slik, var for å unngå fornærmelser. Jeg ville ikke respondere kunden ved å si; «Beklager, jeg forstår ikke hva du sier, kan du ta det på engelsk»?
    Nei, jeg valgte heller å svare at Drammen var stengt.
    Det som irriterer meg nå er at vedkommende klarte å repitere det jeg sa, altså at Drammen var stengt. (Vil si han hånet meg! Den apekatten!) Deretter klarte det vesnet å kalle meg dumma. DUMMA!!!!!!!!!!! Maken til frekkhet har jeg sannelig ikke støtet på via sentralbordet! Det går da ikke ann å være så personlig å kalle en på jobb for dumma!!!!!!!!
    Heldigvis så gikk jeg på autopilot og avsluttet samtalen raskt ved å si; «Ha det godt». Deretter la jeg på. Men fy fxxx som jeg slang med leppene etterpå ikke at det hjalp så mye! Jeg hadde jo lagt på alt!!!

    Det som irriterer meg, er at jeg faktisk lar dette gå inn på meg. Jeg har all grunn til å bli fornærmet og sint. Men det som gnager meg på leggen er at jeg ikke viste noe sinne over telefonen. Jeg kunne fint svart han med et spørsmål, som f.eks, «hva var det du sa»? Med en krass stemme. En sint kvinnestemme er noe man skjeldent hører over offentlige telefoner, spesielt hvis stemmen er bestemt. Ikke hysterisk, som noen menn innbiller seg at stemmene våre kan bli.
    Å Gud så irritert jeg er over at jeg ikke tok igjen!
    Nå som jeg tenker på denne hendelsen, kan jeg ikke unngå å koble dette opp til tilfeldigheter som innebærer frekke mannfolk som ikke har peiling på manerer. Menn som blir paff når en kvinne reagerer med sinne når en han klyper henne på rompa! Menn som kaller kvinner for gale, fordi mannen ikke forstår seg på kvinnen.
    Jeg har til og med hatt en samtale med en kamerat som mener at kvinner lett blir hysteriske og overdriver følelsene sine når de blir sinte.
    Fy fxxx til apekatter som jeg støter på min sti! Menn med lite innsikt og trolig, dumpapper som svelger alt som blir snakket om på helsestudioet eller mellom pausene under fotballkamper.
    Ja for er det noe jeg har fanget opp, så er det hvor skravlete disse udugelige mannfolkene er når de først setter igang med teoriene sine. Jeg har hørt de mest absurde tolkninger guttene seg i mellom. Ja gutter ja, kan da umulig kalle de for menn, selv om de da kan være 30 pluss.
    En som jeg virkelig kunne kalt for en apekatt i trynet. Han hadde en symbolsk teori om pannekakesteking! Og slik lyder den, om jeg husker riktig:
    Første pannekaken som blir stekt har en vesentlig betydning for kvinnen. Hvis hun spiser den første, betyr det at hun elsket første personen hun lå med. Jo mer hun spiser av pannekaken, jo mer elsket hun han.

    Hva i hxxxxxx!!!!!!! Hva har dette med kvinnens kjærlighetsliv å gjøre!!!!!!!!
    Og det verste er at disse guttene ved helsestudioet sto og lyttet til dette vrangstilte kvinnesynet.
    Kan også huske at den samme skravelhøne som tydeligvis kom fra et annet solsystem, la ut om kvinnes fargevalg av klær.
    – Hadde en kvinne på seg svart, så var hun sinna og trolig så humørsyk at det beste var å holde seg unna.
    Han tok en pause, så seg i speilet og suplerte ved å si; damer i svart kan være heksete.
    Kan ikke skjønne hvor han har fått dette fra.. og det som også slo meg var at menn da måtte passe seg når de var i godt selskap.
    Hvor mange kvinner er det som ikke har en fin svart kjole, svart dressbuske, svarte sko, svart veske osv. Og hva med kåpene våre!!!
    Noen uker etter at jeg hørte denne pannekaketeorien (noe som sannsynlig ikke var ment for meg) bestemte jeg meg for å hygge meg med pannekaker hos mor og far. Mine to brødere var hjemme den dagen og jeg ville se om disse hadde fått med seg denne rare teorien.
    Som vane, pleier jeg alltid å smake på den første pannekaken, men jeg spiser den aldri opp, da jeg synes at den pleier å være for tykk. Sånn ellers er det ingen som bryr seg når jeg skal lage meg noe mat, men denne gangen spratt han broren min opp, gikk bort til søplekassen og så på meg en stund før han spurte meg om jeg var sinna?
    (Jeg forstår ikke denne koblingen!)

    Jeg så rart på han, kastet resten av pannekaken i søpla og sa; Nei burde jeg det? Han gav meg ikke et smil, nikk, eller annen for svar. Broren min bare gikk.. Bror eller ikke ass, maken til dumpapper er det lengesiden jeg har støtet borti.
    Så tilbake til det vesnet som klarte å kalle meg for dumma.
    Det dummeste jeg gjorde var å tenke på denne danskens følelser da jeg ikke ville fornærme han ved å be han om å snakke på engelsk.
    Nei fy fxxx, jeg gir blanke fxxx i å være denne søte overhøffelige dama i tiden fremover. Gutter tar seg formye til rette!
    Klyper en ape meg på rompa skal jeg sette han på plass, blir jeg plystrer på skal jeg vise fingern og NÅDE neste vesen som kaller meg «dumma» når jeg ikke har vist noe tegn til inkompetent atferd!!!!!!!! Nei fxxx alle de som måtte mene at kvinner skal være søte til enhver tid og unngå konfrontasjoner, spesielt med menn kan se å drømme tilbake til den tiden kvinner ble behandlet med respekt. Ja, hvilket århundre var det? Hvis det eksisterer noe århundre som omfavner respekt for kvinnen!!!!!
    Stakkars min fremtidige mann hehehehehehe…
    Det er ikke rart noen damer er harde når disse udugelige guttene vi støter på stien vår, har glemt sine manerer. Jeg kan fortsatt ikke begripe hvor varm i trøya det går ann å bli. Frekke lille drittunge. Han hadde sannsynlig ikke tørt å si det til ansikte mitt.
    Håper han inderlig ringer tilbake en dag, så jeg får muligheten til å være litt krass. Nå vet jeg ikke hvordan han dansken snakker til sin mor, søster eller kjæreste, men slik snakk er jeg ikke vant til og ikke behøver jeg å bli det heller!!!!!!!

    Dette ble lengre enn hva jeg trodde, men sånn er nå det.
    Kanskje noen vil tro jeg virker som en sint rødstrømpe! Og da får de bare tro det!
    Våre svenske søstre er flinkere til å si ifra har jeg skjønt!
    Det er lov til å være sint!!! Om det så gjelder tyveri eller sjikanering!!!!

Legg igjen en kommentar

