Det er mange ulemper forbundet med å tenke

At Niels Chr. Geelmuyden (han uten .Kiese) ikke bare har et av Norges vanskeligste navn, men også en av Norges skarpeste penner beviste han i sitt kåseri som han holdt på Civitas sommerfest:

Sannheten er at folk flest heller vil dø enn å tenke. I virkeligheten er det da også det de gjør. Folk snører livene sine fast i rutiner og tvangshandlinger. Ferdinand Finne sa en gang til meg: Livet er så kort at de fleste bare rekker å gjøre det unødvendige. Vi fyller ørene med tankeløs musikk og øynene med tankeløs lektyre. Til sammen er det visstnok tre prosent av den norske befolkning som lytter til radiokanalen P2. Ibsen anslo i sin tid at det til sammen finnes 25 selvstendig tenkende individer her i landet. Det er grunn til å frykte at tallet ikke er gått oppover siden den gang.

Jeg er i gang med å sette opp min liste… Og jeg kan røpe at ingen av de har adresse i Akersgata.

1 kommentar

Filed under tanke

One response to “Det er mange ulemper forbundet med å tenke

  1. Jeg må bare si at jeg støtter alle gode ord om denne mannen! Han har vært en av mine helter i flere år🙂

Legg igjen en kommentar

